Asbestattest bij verkoop: alle geldende verplichtingen voor de verkoper in 2024
Een asbestattest is bij de verkoop van een gebouw met een bouwjaar vóór 2001 verplicht. Ontdek op deze pagina alle regels in Vlaanderen voor woningen, appartementen en schenkingen. Een asbestinventarisattest is belangrijk voor de gezondheid en veiligheid van potentiële kopers. Vul ons offerteformulier in en wij brengen je in contact met gecertificeerde asbestdeskundigen die alle nodige stappen ondernemen.
Is een asbestcertificaat verplicht bij verkoop?
Een asbestveilig Vlaanderen in 2040. Dat is de bedoeling van het Actieplan Asbestafbouw opgericht door de Vlaamse regering. Als je een gebouw met een bouwjaar vóór 2001 verkoopt, moet je verplicht een asbestattest laten opstellen. Deze regel geldt sinds 23 november 2022 en beschermt kopers tegen de gezondheidsrisico’s van asbest. Vandaag is een asbestattest bij verhuur nog niet verplicht.
Een asbestattest of asbestkeuring laten opstellen, verloopt in meerdere stappen:
- Erkend asbestdeskundige inschakelen. Een specialist inspecteert het gebouw grondig.
- Gedetailleerd rapport. Op basis van de inspectie stelt de deskundige een rapport op. Dit document informeert de eigenaar en koper over de locatie en hoeveelheid van de asbesthoudende materialen in de woning.
- Mogelijke acties. Op basis van de resultaten van de asbestinventarisatie kunnen verdere acties veresit zijn, zoals verwijdering of beheer. In het asbestattest vind je professionele adviezen terug.
Alle voorwaarden in Vlaanderen
Het asbestinventarisatieattest komt met enkele belangrijke voorwaarden. We sommen ze kort even op:
- Sinds 23 november 2022 is een asbestattest verplicht voor eigenaars die huizen willen verkopen die ouder zijn dan 2001. De verkoper moet het attest kunnen tonen tijdens de verkoopovereenkomst.
- De koper en verkoper hebben op die manier een goed zicht op de asbesttoepassingen van de woning. Bovendien weten ze nu welke stappen ze moeten nemen om het gebouw asbestvrij te maken.
- Laat eerst een destructieve of niet-destructieve verplichte asbestinventarisatie uitvoeren. Op basis van deze resultaten stelt een deskundige vervolgens een geldig asbestattest op.
- Je moet deze werken aan een gecertificeerde en erkende asbestdeskundige overlaten.
- De kosten voor de inventaris en het attest liggen tussen de 350 en 500 euro.
Tip: schakel een ovam asbestdeskundige in voor asbestinventaris en -attest
Een asbestinventaris en asbestattest kan je enkel laten uitvoeren door erkende deskundigen. Verstuur je aanvraag via ons formulier en wij brengen je eenvoudig in contact met meerdere ervaren specialisten.
Een asbestattest moet je vroeg of laat toch laten opstellen: vanaf 2032 is het verplicht dat alle woningen een geldig attest bezitten. Ook verhuurders moeten tegen dan een kopie van het asbestattest kunnen voorleggen. Daarom is het verstandig de analyse nu al uit te laten voeren. Zo hoef je met niets in te zitten en bescherm je de gezondheid van jezelf en anderen.
Waarom is een asbestinventarisattest wettelijk vereist bij verkoop?
Het asbestattest is verplicht bij de verkoop van huizen en appartementen die vóór 2001 zijn gebouwd. Dit is niet zomaar het geval. We bespreken de verschillende redenen hieronder in meer detail.
1. Woning
Het asbestattest voor een woning is een voordeel op meerdere vlakken:
- Bescherming van de kopers. Het brengt kopers op de hoogte van aanwezige asbesthoudende materialen en informeert hen over de verwijdering en/of beheer. Een asbestveilige woning is essentieel voor de gezondheid.
- Transparantie. Het laat duidelijk zien of er asbest aanwezig is. Zo zijn er geen juridische problemen na de aankoop.
- Volksgezondheid. Door asbest te kennen en te beheren/verwijderen, draag je bij aan de gezondheid van Vlaanderen in het algemeen.
Het asbestattest is belangrijk. Het beschermt kopers en maakt de woningmarkt eerlijker. Als verkoper geef je alle nodige info in één officieel document.
2. Appartement
Een asbestattest voor een appartement is vereist wanneer je het verkoopt. De asbestinventarisatieplicht geldt dus niet enkel voor de verkoop van woningen. In dit geval richt het document zich op de aanwezigheid van asbesthoudende materialen in de gemeenschappelijke delen van het appartementsgebouw.
3. Ook aanvragen bij schenking?
De verplichting van een asbestattest geldt enkel bij de verkoop van een pand. Bij een schenking is er geen wettelijke eis in werking.
Kan je een huis met asbest verkopen?
Jazeker, de aanwezigheid van asbest op zich vormt geen belemmering. De verkoper is niet verplicht om het asbest voor de verkoop te laten verwijderen. De koper heeft nadien alle vrijheid om al dan niet een asbestverwijdering uit te laten voeren.
Hoe geef je als verkoper asbestattesten mee aan (kandidaat) kopers?
Bij de verkoop van een huis moet de eigenaar alle informatie uit het asbestinventarisatieattest met de kopers delen. Deze info moet bovendien in de verkoopdocumenten opgenomen worden zoals het compromis of de akte. De volgende elementen moeten aanwezig zijn:
- De datum van het attest.
- De conclusie van de asbestinventaris.
- De unieke code van het attest.
- Een clausule die bevestigt dat de koper de info goed heeft ontvangen.
Het is niet nodig om de info uit het asbestattest in de advertenties te vermelden.
Wil de verkoper deze informatie niet delen met de koper(s)?
Dan kunnen de kopers de verkoop ongeldig laten verklaren. Als de verkoper de info later alsnog deelt en de nieuwe eigenaars gaan ermee akkoord, dan gaat de verkoop gewoon door.
Vul het offerteformulier in en bespaar op de prijs met een gecertificeerde absestdeskundige
Erkende asbestdeskundigen gebruiken hun eigen tarieven. Vul onderstaand formulier in en ontvang prijsvoorstellen van meerdere specialisten in jouw buurt. Vergelijk ze met elkaar en maak een voordelige keuze met een goede prijs-kwaliteitverhouding.