Thuisbatterij en laadpaal: voordelen, nadelen & werking
Heb je een huishouden met een elektrische wagen en zonnepanelen? En overweeg je de combinatie van een thuisbatterij en laadpaal? Hier vind je de voordelen en nadelen van het opladen van je auto via een thuisaccu. We geven bovendien tips voor het combineren van een thuisaccu en laadpaal. Tot slot bespreken we de bidirectionele laadpaal en een aantal veelgestelde vragen.
INHOUDSTAFEL
Kan je met een thuisbatterij je auto opladen?
Je elektrische wagen opladen kan inderdaad met de energievoorraad in een thuisbatterij. Door een thuisaccu te combineren met een laadpaal, kan je besparen op energiekosten.
Met energie die overdag door je zonnepanelen of een andere eigen energiebron wordt opgewekt en die in de thuisbatterij wordt opgeslagen, kan je op een moment dat de tarieven hoger zijn je elektrische auto opladen. Bijvoorbeeld ‘s avonds of ‘s nachts.
Alle pluspunten
De technologie van laadpaal en thuisbatterij zorgt voor een toename van je zelfverbruik van groene stroom. Ook zijn er voordelen op het gebied van kostenverlaging en energie-efficiëntie:
- Overdag wek je groene energie op. Via je thuisbatterij gebruik je deze energie om je auto op een later moment op te laden, waarmee je je ecologische voetafdruk verkleint.
- Bij een stroomuitval heb je noodstroom en blijven belangrijke apparaten bij stroompanne, zoals koelkast en verlichting, functioneren.
- Je hebt de laadkosten voor je elektrische auto zelf in de hand. Je bent minder afhankelijk van je energieleverancier en stroomprijzen die regelmatig wijzigen.
- In de toekomst zorgen technieken als bidirectioneel laden er steeds vaker voor dat de accu van een elektrische wagen te gebruiken is als extra energieopslag voor de woning.

Minpunten van een elektrische wagen opladen met een thuisbatterij
Je auto opladen met de opgeslagen energie uit je zonnepanelen is echter in veel situaties niet de meest efficiënte keuze. We benoemen hieronder de nadelen.
1. Kortere levensduur van de thuisbatterij
De capaciteit van de accu van een elektrische wagen ligt rond de 71,9 kWh, wat hoger is dan de capaciteit van veel thuisbatterijen. Voor het opladen van je wagen is dus een aanzienlijk deel van je reserve nodig.
Het aantal laadcycli van je thuisaccu wordt door de koppeling van laadpaal en thuisbatterij sneller doorlopen, waardoor je batterij een minder lange levensduur heeft en relatief snel vervanging nodig heeft.
2. Batterij met grote opslagcapaciteit is duur
Om te voorkomen dat je het aantal laadcycli van je thuisbatterij snel doorloopt, is de aanschaf van een batterij met een grotere opslagcapaciteit een goed idee. Houd dan wel rekening met hogere kosten.
3. Te weinig energievoorraad
Niet elk zonnepaneelsysteem maakt het volledig opladen van een grote batterij mogelijk, waardoor het lastig kan zijn om je wagen op te laden met opgeslagen energie uit je thuisaccu.
Bovendien kan je de energie die nodig is voor je wagen niet gebruiken voor je huis. Andere punten die meespelen zijn de Depth of Discharge (het percentage van de totale opslagcapaciteit dat ontladen is) en het energieverlies bij het opladen en ontladen van je accu.
4. Erg lange laadsessies
De laad- en ontlaadvermogens van laadpalen en thuisaccu’s lopen behoorlijk uiteen. Veel thuisbatterijen hebben een ontlaadvermogen van circa 5 kWh, terwijl laadpalen gemiddeld een laadvermogen van 7 kWh hebben. Dit houdt in dat je de potentiële laadsnelheid van de laadpaal niet optimaal benut en het laden erg lang duurt.
Beste batterij kopen: wat kost het?
Een thuisbatterij van 5 kWh kost gemiddeld tussen de € 3.500 en € 4.000 excl. btw. Voor een batterij van 10 kWh betaal je meestal € 5.500 tot € 8.000 excl. btw. Bij deze kosten zijn de omvormer, montage en keuring inbegrepen.
Ben je in het bezit van zonnepanelen met een hybride omvormer, dan ben je voor de plaatsing van een thuisbatterij van 5 kWh ‘slechts’ € 3.000 kwijt.

Thuisbatterij prijzen zijn serieus gedaald
Sinds midden 2024 zijn de aankoopprijzen stabiel. Het is daarom nu een goed moment om een thuisbatterij aan te schaffen, omdat je investering rendabel: je verdient het in een kortere tijd terug.
Thuisbatterij en laadpaal combineren: zes praktische tips
Maak gebruik van de hieronder genoemde suggesties om stroom uit je zonnepanelen zo efficiënt mogelijk voor je auto te gebruiken.
1. Gebruik je laadpaal en thuisbatterij
Je auto volledig via je thuisbatterij opladen is niet verstandig. Vooral in de winter, wanneer er weinig zon is, is het moeilijk om voldoende energieproductie te verkrijgen. Je laadt je wagen best direct via je zonnepanelen overdag op.
Ga je ’s avonds of ’s nachts opladen, doe dit dan met netstroom of een combinatie van netstroom en een deel van de voorraad uit de thuisaccu.
2. Zet je energie efficiënt in met een slim energiebeheersysteem
Je energieverbruik slim afstemmen doe je met een EMS (Energy Management System). Dit beheersysteem verdeelt de zonne-energie optimaal over de elektriciteit in je woning, thuisaccu en laadpaal. Ook kan je hiermee je piekverbruik verlagen.
3. Controleer het ontlaadvermogen en de laadsnelheid
Let bij je keuze voor een thuisbatterij op het ontlaadvermogen, dat wil zeggen de snelheid waarmee de accu energie kan afstaan. Die moet passen bij de laadsnelheid van je laadpaal. Heb je een thuisaccu met een te laag ontlaadvermogen, dan duren de laadbeurten heel lang.
Meestal is het zo dat een hoger ontlaadvermogen een thuisbatterij duurder maakt in aanschaf.
4. Zorg voor voldoende zonne-energie
Als je een thuisaccu en elektrische auto van stroom wil voorzien, dan heb je genoeg overtollige zonne-energie nodig.
Wens je optimale prestaties op zowel sombere als zonnige dagen? Vraag dan of een specialist berekent welk vermogen je installatie nodig heeft.
5. Vul tekorten aan met netstroom
Het is heel waarschijnlijk dat de energievoorziening van je huis en wagen de mogelijkheden van je thuisaccu en zonnepaneelsysteem overstijgt. Deze tekorten vul je aan met elektriciteit van het net.
6. Kies het juiste type thuisbatterij
Zorg ervoor dat je de correcte soort thuisbatterij aankoopt. Het is vaak verstandig om voor een grote thuisbatterij van minstens 10 kWh te kiezen. Zo ben je er zeker van dat je genoeg energie heb waarmee je je wagen ’s avonds oplaadt of gedeeltelijk oplaadt.
Alternatief: auto als thuisbatterij met een bidirectionele laadpaal
Er komen steeds meer elektrische wagens waarbij het mogelijk is om energie op te slaan in de batterij van de wagen en stroom af te geven voor gebruik van andere apparaten.
Dit is interessant, omdat je met de plaatsing van een bidirectionele laadpaal de accu van je auto als thuisbatterij kunt gebruiken. Je laadt overdag je auto op en gebruikt de energie op een later moment voor de elektriciteitsvoorziening van je woning.
Veelgestelde vragen
Bekijk ten slotte onze veelgestelde vragen over de grootte van een thuisaccu, het tegelijkertijd laden van auto en zonnebatterij en de kosten van een 50 kWh batterij.
Hoe groot moet een thuisbatterij zijn voor een elektrische auto?
Kan ik mijn auto en zonnebatterij tegelijkertijd opladen?
Wat kost een 50 kWh thuisbatterij?
Interesse in een thuisbatterij op maat? Verstuur je aanvraag en ontvang gratis offertes
Met een thuisbatterij gebruik je groene energie op een later tijdstip voor je huishoudelijke apparaten en eventueel je auto. Wil je meer weten over de ideale opstelling of de precieze opslagcapaciteit die nodig is voor jouw situatie? Ervaren installateurs uit je regio geven graag advies.
Vul via ons offerteplatform het formulier in met je wensen en ontvang prijzen en vrijblijvende offertes en adviezen op maat over een thuisbatterij en laadpaal. Zo ben je goed in staat om te vergelijken en de beste thuisbatterij te vinden.