Laadpaal Thuis Installeren: Prijs, Soorten & Merken
Zoals steeds meer weggebruikers heb je misschien gekozen voor een elektrische auto. Maar hoe zit het nu met het thuis opladen van je nieuwe elektrische auto? In België kan je thuis een laadpaal laten installeren, wat op zich een zeer interessante oplossing is.
Bij nieuwbouw en voor sommige renovatiewerken is het zelfs verplicht om alle aansluitingen al klaar te hebben, ook al heb je geen elektrische wagen. Hieronder leggen we alles uit wat je moet weten over laadpalen en de voordelen waarvan je kan genieten.
Ga snel naar:
Prijs laadpaal | Openbaar of eigen oplaadpunt? | Voordelen | Werking | Veelgestelde vragen
Wat kost een laadpaal thuis installeren?
Gemiddeld kost een laadpaal voor thuis installeren € 600 tot € 1500. De kostprijs wordt bepaald door:
- het soort laadpaal (monofasig of driefasig)
- de installatie
- de verplichte keuring (€ 100).
Bedrijven die laadpalen installeren, bieden uiteenlopende en in sommige gevallen nogal hoge prijzen. Een lokale elektricien beschikt ook over de kennis om een laadpaal installatie uit te voeren, en kan in sommige gevallen voordeligere tarieven aanbieden. Wil je exacte prijsberekening? Vraag dan gratis offertes van laadpaal installateurs uit je buurt.
Premies voor laadpaal installatie
Helaas zijn er geen subsidies voor de aankoop en installatie van oplaadpalen. Ondernemingen genieten echter een belastingaftrek van 100% voor de aankoop en installatie van een oplaadpaal voor voertuigen op de werkplek.
Een positief punt is wel dat de overheid de komende jaren tal van investeringen wil doen om het aantal openbare laadpalen te verhogen. De doelstelling op middellange en lange termijn is dat elke Belgische gemeente minstens één openbaar oplaadpunt heeft.
Belastingvermindering laadpaal
Ondanks het gebrek aan subsidies zullen particulieren die een oplaadpaal in hun woning installeren, vanaf 1 september 2021 tot 31 augustus 2024 een belastingvermindering krijgen. Het maximumbedrag van de belastingsvermindering voor een laadpaal ligt vast op € 1500 per oplaadpaal per persoon. Het verminderingspercentage is vastgepind op 45% voor 2022, 30% voor 2023 en 15% voor 2024.
Ondernemingen die investeren in een laadpaal dat publiek toegankelijk is, zullen tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 in aanmerking komen voor een aftrek van 200%. Het jaar daarop daalt dat aftrekpercentage tot 150%.
Sinds 11 maart 2021 is het verplicht dat alle nieuwe residentiële gebouwen aansluitingen hebben voor laadpalen. Ook niet residentiële gebouwen met meer dan 10 parkeerplaatsen moeten daarvan voorzien zijn. Heb je net een nieuwe woning gebouwd? Dan ben je niet verplicht om de aansluitingen voor een laadpaal te voorzien, een oprit wordt namelijk niet als parkeerplaats beschouwd.
Goed om weten: bedrijven die een oplaadinfrastructuur op de bedrijfsparking willen installeren, hoeven geen bouwvergunning aan te vragen.
Openbare laadpaal of eigen laadpaal?
De installatie van een laadpaal thuis blijft een investering, terwijl er ook steeds meer openbare oplaadpunten bij komen. Is een laadpaal thuis installeren dan wel de moeite?
Publieke oplaadpunten
In België zijn er iets meer dan 3000 openbare laadpalen. Op dit aantal publieke laadpalen alleen vertrouwen om je elektrische wagen op te laden is vrij riskant.
Hoe een openbare laadpaal in de buurt vinden?
Elektrische en hybride voertuigen zijn automatisch uitgerust met een extra functie waarmee ze beschikbare publieke laadpalen kunnen vinden via het navigatiesysteem. Let wel op dat de verstrekte gegevens niet altijd geactualiseerd zijn.
Er bestaan andere applicaties, zoals EV Charging, Smoov, PlugShare en Google Maps, die veel nauwkeurigere en actuelere gegevens verstrekken. Die applicaties tonen niet alleen waar er een openbare laadpaal te vinden is, maar vertellen je ook of ze vrij of reeds bezet zijn. Bovendien kan je ook de kenmerken van de laadpalen en het toegepaste tarief te weten te komen. De meeste tankstations bieden meestal ook de mogelijkheid om elektrisch op te laden.
Alle oplaadpunten zijn uitgerust met een kaartlezer om te kunnen betalen. Let op het geldende tarief voordat je de stekker in het stopcontact steekt, want de elektriciteitskosten kunnen sterk variëren naargelang de plaats. Sommige bedrijven (Carrefour, IKEA, Delhaize, enz.) stellen hun klanten gratis laadpalen ter beschikking in hun parkings.
Wat is het goedkoopst: openbare vs eigen laadpaal?
Het grote nadeel van een openbaar oplaadpunt is de kostprijs van de elektriciteit. Bij een publieke laadpaal is de prijs ongeveer € 0,35 per kWh, terwijl dit bij een laadpaal thuis slechts € 0,25 is. Op jaarbasis betekent dat een meerprijs van € 300! Daarom laat je beter een laadpaal installeren bij je thuis.
Gemiddelde prijs per liter / kWh | Verbruik per 100 km | Kosten per jaar | |
---|---|---|---|
Benzine | € 1,44 | 6 liter | € 1.300 |
Diesel | € 1,47 | 5 liter | € 1.100 |
Laadpaal thuis | € 0,25 | 20 kWh | € 750 |
Openbare laadpaal | € 0,35 | 20 kWh | € 1.050 |
Elektrische auto thuis opladen
De meeste eigenaars van elektrische wagens laden hun auto via een eigen laadpaal. Een elektrische wagen thuis laden kan op 2 manieren: via een gewoon stopcontact opladen of via een laadpaal. Elk methode heeft voor- en nadelen:
Optie 1: Auto via stopcontact opladen
Thuis kan je je elektrische auto opladen via een eenvoudig, goed werkend stopcontact. Bij de aankoop is een elektrische auto voorzien van een specifieke kabel en adapter, waarmee je de wagen oplaadt.
Met die uitrusting kan je je voertuig veilig opladen dankzij een stroombegrenzer. Een elektrische wagen met een stopcontact opladen is niet efficiënt (vermogen van 2,3 kilowatt) en zorgt ervoor dat je auto na 1 uur opladen maar 10 tot 15 km kan rijden.
Om snel en makkelijk je wagen op te laden is een hogere laadsnelheid écht nodig. Bovendien is een gewoon huishoudelijk stopcontact niet ontworpen om gedurende lange tijd intensief elektriciteit af te staan.
Optie 2: Laadpunt thuis voor een elektrische auto
Daarom is het aangeraden om een laadpaal te laten installeren om je elektrische wagen thuis op te laden. Daarvoor kan je een beroep doen op je elektricien. Met een laadpaal kan je je auto tot 5 keer sneller opladen dan via een gewoon stopcontact.
Je auto kan dus in ongeveer 6 uur (afhankelijk van het type voertuig) volledig opladen. Met een stopcontact is dat minstens 10 uur. Thuis een laadpaal installeren is bovendien makkelijk en snel.
Over het algemeen heeft een laadpaal een vermogen van meer dan 50 kilowatt. Er zijn ook snellaadpalen op snelwegen die tot 350 kilowatt kunnen leveren. Voor een laadpaal thuis is het echter niet nodig om voor zon hoog vermogen te kiezen.
Contacteer een laadpaal installateur
Voordelen van een laadpaal thuis
Er zijn veel voordelen verbonden aan het installeren van een laadpaal bij je thuis. We sommen ze hieronder even op.
Voordeel 1: Goedkoopste manier om elektrische auto op te laden
Als je moet kiezen tussen openbare oplaadstations en opladen via een stopcontact/laadpaal thuis, is de laatste optie ongetwijfeld de meest voordelige manier van opladen.
Als je huis uitgerust is met zonnepanelen, zullen je besparingen nog groter zijn omdat het opladen van je auto dan volledig gratis is. Indien je elektriciteitsnet is uitgerust met een slimme meter, kan je profiteren van de lage tarieven tijdens de daluren om op te laden. Eigenaars van een elektrische wagen die thuis opladen via een eigen laadpaal, besparen ongeveer 50% van wat ze zouden uitgeven met een dieselauto.
Voordeel 2: Korte oplaadtijd
De tijd die je auto nodig heeft om op te laden via een laadpaal is aanzienlijk korter dan via een stopcontact. Zoals hierboven vermeld, zal je auto via een thuislaadstation in 3 tot 6 uur opgeladen zijn, tegenover 10 uur via het traditionele stopcontact.
Voordeel 3: Veilig
Je auto opladen via een stopcontact kan oververhitting veroorzaken. Dat komt omdat een stopcontact niet ontworpen is om lange tijd zo’n grote hoeveelheid stroom voor de autolader af te geven. Een laadpaal wordt rechtstreeks geïnstalleerd op een speciale elektriciteitslijn en wordt beschermd door een differentieelschakelaar (30 mA) en een stroomonderbreker.
Voordeel 4: Makkelijk in gebruik
Je hoeft je geen zorgen meer te maken over het dichtstbijzijnde openbare oplaadpunt. Het enige wat je moet doen is je auto ‘s avonds aan te sluiten op de laadpaal zodat het de volgende ochtend helemaal klaar is om aan een nieuwe dag te beginnen.
Werking van een laadpaal
Een elektrische auto’s (Tesla, Peugeot Ion, enz.) of hybride voertuigen functioneren anders dan auto’s die op fossiele brandstoffen rijden.
Hybride en elektrische voertuigen rijden gedeeltelijk of geheel op elektriciteit en moeten dus van energie worden voorzien door een laadpaal. Wanneer je je bij een elektrische oplaadstation bevindt, steek je gewoon de oplaadkabel in je voertuig. Zo kan het opladen beginnen.
Gewoonlijk geven de oplaadpalen de resterende tijd aan tot het voertuig volledig is opgeladen. Hoe snel de wagen zal opladen, wordt bepaald door 2 zaken:
- Het maximale laadvermogen van de wagen
- Het maximale laadvermogen van de elektrische installatie
Laadvermogen van je elektrische wagen
Voor een optimale werking van je laadpaal is het cruciaal dat het vermogen van de laadpaal wordt afgestemd op het laadvermogen van de elektrische auto. Waarom is dit zo belangrijk?
Een elektrische wagen heeft een gelijkstroom batterij, terwijl het distributienet op wisselstroom werkt. Om de thuisbatterij te kunnen opladen hebben alle elektrische auto’s daarom een omvormer die wisselstroom naar gelijkstroom omzet (net als zonnepanelen).
Om de juiste laadpaal te kiezen moet je dus weten hoeveel stroom (ampère) en welk type stroom (mono- of driefasig) de omvormer aan kan. De bestaande elektrische auto’s vallen onder één van de volgende vier types:
Stroom (ampère) | Fase | Laadvermogen laadpaal (kW) |
---|---|---|
16 A | 1 | 3,7 kW |
16 A | 3 | 11 kW |
32 A | 1 | 7,4 kW |
32 A | 3 | 22 kW |
Heb je bijvoorbeeld een elektrische wagen met een omvormer die monofasige stroom van 16 A kan verwerken, dan heeft het geen zin om een laadpaal met een vermogen van 22 kW te installeren. Dit zal de oplaadsnelheid niet veranderen. Heb je een auto die driefasig laden aankan? Dan zal de wagen sneller opladen met een 11 kW of 22 kW laadpaal.
Laadvermogen van je huis (elektrische installatie)
Helaas kies je niet zomaar welk type laadpaal je installeert. De elektrische installatie van de woning moet dit namelijk toestaan. Er zijn grote verschillen tussen oude huizen en nieuwbouw.
Oude huizen hebben vaak een monofase aansluiting. De installatie heeft één fasedraad 230 volt wisselspanning. Nieuwbouwwoningen hebben meestal een driefasige aansluiting. Dit betekent dat ze 3 fasedraden hebben die samen 400 V wisselspanning aankunnen.
In ideale omstandigheden laadt je auto bij een driefasige aansluiting drie keer zo snel op als bij monofasig laden. Voorwaarde is wel dat je wagen driefasig laden ondersteunt.
Veelgestelde vragen over laadpalen
1) Kan iedereen een laadpaal thuis installeren?
In principe kan je in elk huis een laadpaal installeren. Voor de installatie van een laadpunt voor particulier gebruik, is er overigens geen vergunning nodig. Bij een openbaar oplaadpunt is dit wel nodig.
2) Wat als ik geen oprit of garage heb?
Heb je geen garage of oprit om een laadpaal te plaatsen? En is er ook geen laadpunt beschikbaar binnen een straal van 250 meter van je woning? Dan kan je bij je gemeente een laadpaal aanvragen binnen diezelfde straal.
3) Kan ik mijn laadpaal zelf installeren?
Je kan ervoor kiezen om een laadpaal zelf te installeren, al is dit niet evident. Het vergt heel wat technische kennis en nadien moet de laadpaal installatie ook door de keuring raken. Daarom raden we aan om een erkende laadpaal installateur te zoeken voor een correctie plaatsing van het laadpunt.
4) Wat is het verschil tussen een laadpaal en een wallbox?
Het enige verschil tussen een laadpaal en een wallbox is de bevestigingswijze. Een laadpaal is een laadpunt op een losse paal, terwijl een wallbox aan de muur van het huis wordt vastgemaakt. Ze kunnen allebei dienst doen als oplaadpunt thuis.
5) Kies ik best een vaste laadkabel of een losse?
Bij een laadpaal kopen heb je de keuze tussen modellen met een vaste of een losse laadkabel. Een laadpaal met een vaste kabel heeft als grote voordeel dat je niet steeds de laadkabel uithalen als je de auto wil opladen.
Het nadeel is dat je niet alle auto’s kan laden met de vaste laadkabel, omdat sommige oude elektrische wagens een andere stekker hebben dan de nieuwe modellen.
Dat is net het grote voordeel van een oplaadpunt zonder vaste kabel. Elke elektrische auto kan opgeladen worden met de kabel die bij de auto werd geleverd. Het is wel een gedoe om de kabel steeds uit de auto te halen, aan de laadpaal te koppelen en na het laden opnieuw op te bergen.
Installateur laadpalen gezocht? Vind de beste laadpaal installeur in je buurt
Heb je thuis een elektrische laadpaal nodig en ben je op zoek naar een gecertificeerde installateur? In een paar klikken brengen wij je in contact met laadpaal installateurs in heel België.
Zij zullen je dan gratis offertes versturen voor de installatie van een laadpaal bij je thuis of op de parking van je bedrijf. De offertes kan je volledig gratis en vrijblijvend aanvragen.