Laadpalen verplicht vanaf 2021: regels en voorwaarden
Voor bestaande gebouwen en nieuwbouw- en renovatieprojecten met tien parkeerplaatsen of meer zijn laadpalen verplicht vanaf 11 maart 2021. Niet in alle situaties wordt verwacht dat er al effectief laadpalen staan. Vaak volstaat de aanwezigheid van de nodige infrastructuur, waaronder een aansluiting.
In dit artikel maken we je wegwijs in de richtlijn die vanaf 11 maart 2021 geldt en kadert in de ambitie rond zero-emissievoertuigen van de Vlaamse regering.
Extra advies nodig? Professionele installateurs beantwoorden graag al je vragen. Stel ze via onze offertepagina en ontvang tegelijk tot 5 gratis offertes.
Vraag advies en ontvang gratis offertes
Laadpalen verplicht: voor welk type gebouwen?
Het antwoord op bovenstaande vraag is eigenlijk al gegeven in de inleiding van dit artikel. Toch loont het om dieper in te gaan op de gevolgen van de richtlijn omtrent de verplichting van laadpalen voor diverse type gebouwen.
De verplichting geldt in de eerste plaats voor grotere gebouwen die beschikken over een parkeerterrein met twee of meer dan tien parkeerplaatsen. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen een ondergronds en een bovengronds of naastgelegen parkeerterrein.
Hieronder schetsen we de voorwaarden van de richtlijnen voor 3 soorten gebouwen.
Vraag advies en ontvang gratis offertes
1. Voor residentiële nieuwbouw- en renovatieprojecten
De beslissing van de Vlaamse overheid geldt voor alle residentiële gebouwen waarvoor een omgevingsvergunning wordt aangevraagd vanaf 11 maart 2021. Het betreft nieuwbouw- en renovatieprojecten met minstens twee parkeerplaatsen. Denk dan bijvoorbeeld aan appartementsgebouwen en eengezinswoningen.
Bij residentiële renovatieprojecten moeten laadpalen enkel in de volgende situaties. Wanneer het gaat over een ingrijpende renovatie op het parkeerterrein zelf. Of, als de elektrische infrastructuur van het gebouw of het parkeerterrein worden gerenoveerd.
Belangrijk detail, de laadpalen zelf hoeven er nog niet noodzakelijk te staan. Wel moet de nodige infrastructuur voor elke parkeerplaats al aanwezig zijn. Concreet gaat het over goten voor elektrische kabels en aansluitingen waarop de oplaadpunten kunnen bevestigd worden.
Ontbreekt de infrastructuur voor laadpalen? In dat geval kan je een boete krijgen van 2.000 euro per ontbrekend laadpunt.
2. Voor niet-residentiële nieuwbouw en gerenoveerde gebouwen
Voor nieuwe en gerenoveerde niet-residentiële gebouwen met tien parkeerplaatsen of meer gelden de volgende regels. Er moeten minstens twee oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen aanwezig zijn.
Daarnaast moet voor één op de vier parkeerplaatsen leidingen of toch al minstens goten voor elektrische kabels worden geregeld. Zo kunnen er in een latere fase vrij snel nieuwe laadpalen worden geïnstalleerd.
Wie de verplichting rond laadpalen niet volgt, mag zich aan een boete verwachten. Die bedraagt per ontbrekend laadpunt 2.000 euro en per parkeerplaats dat niet voorbereid is op een toekomstige installatie van een laadpaal 1.000 euro.
3. Laadpalen ook voor bestaande gebouwen
Bestaande, niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen krijgen wat meer tijd. Zij moeten pas vanaf 1 januari 2025 hun parkeerterrein voorzien met minstens twee oplaadpunten voor elektrische wagens.
Andere bestaande, residentiële gebouwen zoals particuliere woningen hoeven nog niet aan de huidige regelgeving voor laadpalen te voldoen.
Vraag extra advies en ontvang gratis offertes
Waarom zijn laadpalen voortaan verplicht? Achtergrondschets
Op 30 oktober 2020 keurde de Vlaamse regering een Besluit goed dat stelt dat bestaande en nieuwe gebouwen met een parkeerterrein zich moeten voorbereiden op een toekomst met elektrische wagens. Het Vlaamse Besluit lag volledig in lijn met het Europese plan ’Schone energie voor alle Europeanen’ dat werd goedgekeurd in 2019.
Vlaanderen en de klimaatambities van Europa
Het plan van Europa omvat maatregelen die het gebruik van elektrische voertuigen aantrekkelijker willen maken en ook (niet-)residentiële gebouwen en bedrijven verplicht om laadpalen te installeren. Daarnaast stelt het plan dat er laadpunten bijkomen langs de Europese autosnelwegen.
Het Besluit van de Vlaamse overheid verankert de Europese ambitie dus in lokale regelgeving. Het is van kracht vanaf 11 maart 2021.
De Vlaamse minister van Energie is van mening dat de installatie van laadpunten voor elektrische wagens op privéterrein een mooie aanvulling vormen op de publieke laadpunten in gemeenten en langs autosnelwegen.
Verdere wetsvoorstel voor de vergroening van mobiliteit
Midden deze maand heeft de regering een nieuw wetsvoorstel ingediend om de installatie van laadpalen verder te motiveren. Dat wil de regering bevorderen via:
- Een vermindering van de belastingen voor particulieren op de installatie van een nieuwe laadstation.
- Een verhoging van de kostenaftrek voor bedrijven die hun nieuwe laadstations publiek maken.
Om in aanmerking te komen moeten de nieuwe laadpalen over een intelligent energiebeheersysteem beschikken. Het voorgestelde termijn van die maatregel loopt van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024.
Bekijk ook: huidige prijzen voor het plaatsen van thuisbatterij!
Laadpaal installeren: wat als particulier?
Voorlopig geldt de verplichting niet voor kleinere particuliere prive-woningen. Je hoeft je oprit dus niet direct open te breken. Sowieso is het al zinvol om de denkoefening te maken over de investering in een laadpaal.
Informeer je uitgebreid! Vraag advies aan professionele installateurs en aarzel niet om ook offertes te laten opstellen. Zo krijg je een correct beeld van de huidige prijs om een laadpaal thuis te installeren. Via onderstaand formulier kom je snel en eenvoudig in contact met installateurs van laadpalen in jouw regio.
Verstuur vandaag je aanvraag en ontvang al binnen enkele dagen de eerste adviezen en prijsvoorstellen. Gratis en vrijblijvend.