Verplichting laadpalen vanaf 11 maart

Vanaf volgende week moeten grotere nieuwbouwprojecten en gerenoveerde gebouwen laadpunten voor elektrische wagens voorzien op hun parkeerplaatsen. Er wordt niet verwacht meteen laadpalen te plaatsen, maar aansluitingen moeten wel klaarliggen. Maar geen zorgen, je oprit blijft intact.

Verplichte laadpalen

Op 30 oktober 2020 keurde de Vlaamse regering een besluit goed waardoor nieuwe gebouwen en bijbehorende parking zich moeten klaarmaken voor de opkomst van elektrische wagens. Vlaanderen stemde af op de Europese plan ’Schone energie voor alle Europeanen’ dat werd goedgekeurd in 2019. Deze plan bevat maatregelen in verband om het gebruik van elektrische voertuigen, meer precies hoe ze aantrekkelijker kunnen maken, en ook de verplichting om bij residentiële gebouwen en bedrijven laadpalen te installeren.
Deze plan zal worden uitgevoerd op 11 maart 2021 in Vlaanderen waar er leidingen en/of laadpunten op parkings van nieuwe of gerenoveerde gebouwen moeten geïnstalleerd worden. Vanaf 2025 komt er een verplichting voor de installatie van laadpunten voor parkings van bestaande niet-residentiële gebouwen. De Vlaamse minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) vindt dat de palen op privéterrein een nodige aanvulling zijn op de publieke laadpunten. “Als we de Vlaming de overstap willen laten maken naar zero-emissievoertuigen, moeten we garanderen dat die wagens op voldoende en goed gelegen plaatsen opgeladen kunnen worden”, vertelt Demir. Hij vertelt ook dat ze met deze beslissing garanderen dat er de komende jaren veel laadpunten zullen bijkomen in private parkings.

Residentiële gebouwen

De beslissing dat de Vlaamse regering heeft gemaakt geldt voor alle residentiële gebouwen die vanaf 11 maart 2021 gebouwd of gerenoveerd worden en minstens twee parkeerplaatsen hebben. Denk maar aan appartementswoningen. De laadpalen moeten er niet meteen staan, maar elke parkeerplaats moet wel worden voorzien van de noodzakelijke infrastructuur voor leidingen.
Dit betekent dat er op elke parkeerplaats tenminste goten voor elektrische kabels moeten worden gelegd om zo later oplaadpunten te kunnen installeren op elke parkeerplaats. Er dreigt wel een boete van 2.000 euro per ontbrekend laadpunt.
Wie ongerust is over de verplichting van laadpunten op de oprit van zijn nieuwe of gerenoveerde woning, moet zich geen zorgen maken. Want volgens het reglement moeten de laadpunten voor een parkeerplaats in een gebouw of voor een ‘naastgelegen parkeerterrein’ gezet worden. Dus de oprit van een woning is niet bruikbaar, omdat het geen ‘echte parkeerplaats’ is, zegt het kabinet van Demir.

Niet-residentiële gebouwen

Daartegenover moet er voor nieuwe of gerenoveerde niet-residentiële gebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen tenminste 2 oplaadpunten worden voorzien. Verder moet er meteen aan de uitbreiding van het aanbod worden gedacht. Er moeten voor tenminste een op vier parkeerplaatsen leidingen of minstens goten voor elektrische kabels worden geregeld. Zo kan er in een later fase behoorlijk snel nieuwe oplaadpunten worden geïnstalleerd.
Wie zich niet aan de regels houdt, kan een boete verwachten. Per ontbrekende laadpunt is er een boete van 2.000 euro te verwachten en per parkeerplaats dat niet voorbereid is op een toekomstige installatie zal het 1.000 euro zijn.

Bestaande gebouwen

Op dit moment is het niet verplicht om voor bestaande gebouwen in laadpalen op de parkeerplaatsen te voorzien. Vanaf 2025 komt er voor niet-residentiële gebouwen verandering. Deze niet-residentiële gebouwen zullen vanaf 1 januari dat jaar uitgerust moeten worden met tenminste twee oplaadpunten, maar voor de actuele bestaande gebouwen geldt deze huidige regel nog niet.